Pojmovi poput Tiha često se nalaze na raznim portalima generacija, baby boomers te generacija X, Y ili Z. Ako ste imali priliku čuti za ovu terminologiju, ali niste baš upoznati s njezinim značenjem, u nastavku teksta riješit ćemo vaše nedoumice. Ove podjele zapravo predstavljaju specifičnu demografsku kategoriju i najčešće ih koriste marketinške agencije i istraživači tržišta. Odluka o tome gdje generacija počinje i gdje završava temelji se na kulturnim, političkim, ekonomskim ili društvenim događajima koje je određena skupina doživjela tijekom djetinjstva i adolescencije, određujući njihov daljnji tijek života.
Najveća generacija i tiha generacija
Pripadnici najveće generacije rođeni su u razdoblju od 1901. do 1927. godine. Oblikovala ih je Velika depresija i bili su glavni sudionici Drugog svjetskog rata.
Sljedeća generacija je Tiha generacija koja uključuje sve rođene od 1928. do 1945. godine. Tijekom Velike depresije pripadnici ove generacije bila su djeca. I oni su u ranom djetinjstvu ili mladosti preživjeli sve strahote Drugog svjetskog rata.
Baby boomers
Događaji koji su oblikovali ovu generaciju bili su rastući optimizam nakon Drugog svjetskog rata, Hladni rat i hipi pokret. Rođeni su u razdoblju od 1946. do 1965. godine. Za razliku od prethodnih generacija, ova je imala puno bolji život i znatno više novca za hranu, odjeću i putovanja. Ovo je generacija koja je najveći fokus stavila na obrazovanje djece.
Generacija X
Ovu generaciju često nazivaju izgubljenom generacijom, jer je čine djeca koja su veći dio dana bila bez roditeljskog staranja. Najviše su bili izloženi razvodu svojih roditelja, a odgajali su ih najčešće bake i djedovi. Riječ je o generaciji rođenoj od 1966. do 1976. godine.
Karakterizira ih visoka razina skepticizma. Ujedno su i najobrazovanija generacija, pa se s pravom tvrdi da su formirali obitelji s višom razinom ne samo znanja, već i opreza u odnosu na roditelje. Ovoj se generaciji pripisuju i poduzetničke sklonosti. Nazivaju ih i MTV generacijom, što aludira na istoimeni glazbeni video kanal. Pripadnici Generacije X predstavljaju prvu generaciju koja je imala pristup računalima i u školi i kod kuće.
Zanimljivosti koje su obilježile ovu generaciju su slijetanje na Mjesec i prvi Zemljin selfie.
Generacija Y ili milenijalci
Pripadnici ove generacije rođeni su od 1977. do 1994. godine. Smatraju se vrlo sofisticiranom i tehnološki naprednom generacijom koja je imuna na prodajne promocije i tradicionalni marketing. Ova generacija je od najranijeg djetinjstva bila izložena raznim medijima. Istovremeno, to je generacija koja lako prihvaća nove trendove, pa tako i one ključne za poslovanje. Prvenstveno se misli na potrošačke navike i korištenje tehnologije.
Također, Generacija Y u velikom postotku smatra da su zahtjevi poslodavca u suprotnosti s njihovim privatnim životom. Usmjereni su na usklađivanje slobodnog vremena i posla, što ih čini idealnom potrošačkom skupinom.
Za razliku od ostalih generacija, oni su potrošački orijentirani, a tome je pridonijela i ekspanzija kabelske televizije Internet. Prilično su fleksibilni što se tiče mode, stila života i načina na koji komuniciraju s drugim ljudima. Za ovu se generaciju smatra da su najčešće odrasli u obitelji s oba zaposlena roditelja, kao i da su zajedno s njima bili uključeni u kompletan proces kupnje. To uključuje kupnju kako osnovnih životnih namirnica, tako i skupljih i luksuznih proizvoda. Pripadnici generacije Y povezani su s online medijima i vrlo su angažirani u virtualnom svijetu.
Generacija Z
Generacija Z odrasta u sofisticiranom društvu i okruženju računala. To je generacija koja se od najranijih dana koristi internetom. Njihovo osnovno sredstvo komunikacije su društvene mreže.
Pripadnici ove generacije rođeni su od 1995. do 2012. godine. Najčešće su potomci generacije X, iako među njihovim roditeljima ima i onih koji pripadaju skupini milenijalaca. Generacija Z koristi internet kao alat za stjecanje socijalnih vještina koje zatim primjenjuje u raznim situacijama u svakodnevnom životu. Na taj način stječu znanja o svemu što ih zanima. Adolescenti najviše vremena provode u online komunikaciji, čak i s ljudima s kojima se svakodnevno druže i izvan interneta. Pripadnicima ove generacije korištenje društvenih mreža dio je svakodnevice.
Za razliku od svih prethodnih generacija, mnogi stručnjaci smatraju da generaciju Y i Z karakterizira potpuna usamljenost uzrokovana ekspanzijom interneta.
Sasvim je izvjesno da će se u budućnosti generacije mijenjati, ponekad se možda i međusobno usklađivati, ali će svaka od njih imati svoju specifičnost karakterističnu samo za to razdoblje.